Boekhouden is wat veel ondernemers het minst leuke werk vinden van een eigen bedrijf. Het is saai, het duurt lang en die tijd wil je liever aan iets anders besteden. Maar boekhouden kan ook online en wordt langzamerhand geautomatiseerd. Dit scheelt een hoop tijd en is ook nog eens makkelijk. Maar hoe werkt automatisch online boekhouden precies?
Administratie in de cloud
Met online boekhouden heb je geen programma’s op je pc meer nodig en geen Excel. Je hoeft ook niet meer moeilijk te doen met losse papieren en multomappen. Met online boekhouden heb je je administratie in de cloud staan en kun je er op ieder apparaat op iedere locatie bij. Je kunt altijd gegevens en cijfers invoeren, zodat je altijd een actueel overzicht hebt van je boekhouding. Door je boekhouding in de cloud te zetten, hoef je niet meer bang te zijn voor een brand die al je mappen vernietigt of dat je al je Excelbestandjes verliest als je computer crasht. Het is online beveiligd en altijd bereikbaar.
Voordelen
Dat klinkt goed, dat online boekhouden, maar er zitten nog meer voordelen aan het boekhouden in de cloud:
- Altijd en overal je boekhouding bewerken zolang je internet hebt
- Altijd en overal je cijfers inzien
- Automatisch genereren van je overzichten
- Automatisch doorvoeren van updates
- Geen back-ups: je boekhouding blijft altijd bewaard
- Andere bedrijfsprogramma’s kunnen gekoppeld worden (internetbankieren, kassasysteem, enzovoorts)
- Kost geen ruimte
- Inrichten programma op een manier die bij je bedrijf past
- Accountant of adviseur kan makkelijk live meekijken
Nadelen
Ieder voordeel heeft z’n nadeel, en online boekhouden dus ook:
- Je moet een abonnement afsluiten waar je vaak aan vastzit
- Je moet altijd een internetverbinding hebben
- Je administratie is een stuk kwetsbaarder voor hackers
- Alle papieren gegevens moet je overtypen of inscannen
- De administratie heb je niet volledig meer in eigen huis
Sneller boekhouden
Door online je boekhouding te doen, stel je geen dingen uit tot het laatste moment en heb je altijd een actueel overzicht van je administratie. Daarnaast kun je je complete administratie samen laten werken en automatiseren, zodat je alles in één programma hebt. Tijd om over te stappen naar boekhouden in de cloud.